You are currently viewing Ile przedsiębiorcy płacą za samochód po dotacji z programu Mój Elektryk?

Ile przedsiębiorcy płacą za samochód po dotacji z programu Mój Elektryk?

Dotacje w wysokości od prawie 19 do 70 tys. zł będą mogły otrzymać firmy nabywające elektryczne samochody osobowe i dostawcze dzięki wsparciu ze środków NFOŚiGW. Przyjmowanie wniosków o dofinansowanie rozpoczęto w listopadzie ubiegłego roku, a już dziś każdy przedsiębiorca zainteresowany zakupem lub leasingiem pojazdu EV może sprawdzić, jakie będą koszty takiej inwestycji dzięki kalkulatorowi dopłat, uruchomionemu w ramach kampanii elektromobilni.pl.

Program wsparcia NFOŚiGW „Mój elektryk” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wystartował 12 lipca br. Według informacji Funduszu, od uruchomiania programu, w generatorze zostało złożonych około tysiąca wniosków na łączną kwotę ponad 20 mln.

Zgodnie z zapowiedziami NFOŚiGW przedsiębiorcy nabywający zeroemisyjne pojazdy osobowe kategorii M1 mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, o ile zadeklarują średnioroczny przebieg wyższy niż 15 000 km. Maksymalna cena pojazdu objętego wsparciem wyniesie 225 000 zł brutto w przypadku beneficjentów, którzy nie są płatnikami VAT, 248 205 zł brutto w przypadku firm mogących odliczyć 50% podatku VAT oraz 276 750 zł brutto w przypadku podmiotów odliczających 100% podatku VAT.

Przedsiębiorcy nabywający elektryczne samochody dostawcze (kategorii N1) będą mogli ubiegać się o dopłatę w wysokości 50 000 zł (ale nie więcej niż 20% kosztów kwalifikowanych) bez konieczności wskazywania średniorocznego przebiegu lub o kwotę 70 000 zł (ale nie więcej niż 30% kosztów kwalifikowanych) pod warunkiem złożenia deklaracji, że pojazd będzie pokonywał średniorocznie więcej niż 20 000 km. W tym obszarze wsparcia NFOŚiGW nie ustanowił limitu maksymalnej ceny dotowanego samochodu.

Przykładowo, cena katalogowa dostawczego Volkswagena e-Craftera rozpoczyna się od 314 769 zł, zaś z dopłatą zapłacimy za ten model 264 769 zł. Natomiast gdy zadeklarujemy średnioroczny przebieg wyższy niż 20 tys. km koszty takiej inwestycji wyniosą już tylko 244 769 zł, co stanowi obniżkę względem bazowej ceny o 22% – podają eksperci.

Za miejskie Renault ZOE z dotacją zapłacimy nawet o 22% mniej – 97 900 zł (o ile roczny przebieg będzie większy niż 15 tys. km), zaś koszt nabycia Škody Enyaq iV po dofinansowaniu wyniesie 155 300 zł, co stanowi obniżkę o prawie 15%. W przypadku Hyundaia Ioniq 5 korzystając z programu Mój Elektryk można obniżyć cenę katalogową nawet o 14% – do 162 900 zł. Z kolei, gdy planujemy nabycie dostawczego Mercedesa-Benz eVito, koszt nabycia dzięki dotacji zostanie zredukowany o 20% – do poziomu 190 779 zł (168 474 zł, jeżeli zadeklarujemy średnioroczny przebieg większy niż 20 tys. km).

Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu.