You are currently viewing Nowe przepisy, wyższe mandaty, czyli ciężkie czasy dla kierowców

Nowe przepisy, wyższe mandaty, czyli ciężkie czasy dla kierowców

  • Post category:Z rynku

Od 17 września obowiązuje nowy taryfikator mandatów i punktów karnych. Zmiany dotyczą kierowców, ale nie tylko, bo każda radykalna zmiana przepisów drogowych mniej lub bardziej dotyka też fleet managerów i wpływa na działalność flot samochodowych.

Nowe przepisy kodeksu drogowego zmienią zasady dotyczące przyznawania i redukcji punktów karnych. Maksymalna liczba punktów karnych, którą może otrzymać kierowca za jedno przewinienie, zwiększyła się z 10 do 15! Przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h zaowocuje 13 punktami karnymi. Mało tego, kierowcy przekraczający tak znacząco prędkość bardzo szybko osiągną „limit punktów” – tym bardziej, że nie mogą już ich redukować na specjalnych szkoleniach w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego. Co więcej – punkty kasują się dopiero po 2 latach i to nie od momentu wykroczenia, ale od daty zapłacenia mandatu.

Przypomnijmy, że kierowca może mieć na koncie maksymalnie 24 punkty karne, a jeśli przekroczy ten limit, automatycznie traci prawo jazdy (osoby posiadające „prawko” krócej niż rok mogą mieć do 20 punktów). Po utracie w ten sposób uprawnień trzeba ponownie zdawać egzamin na prawo jazdy. Tu jednak kierowców czeka kolejna nowość: negatywny wynik egzaminu kontrolnego oznacza utratę uprawnień i konieczność ponownego odbycia kursu na prawo jazdy oraz zdania egzaminu.

Dla firm, mających w swoich parkach samochodowych nawet tysiące pojazdów, których kierowcy pokonują dziennie pod presją czasu setki kilometrów, może to oznaczać zwiększone ryzyko utraty pracowników! O ile za ewentualne mandaty najczęściej płacą sami kierowcy, korzystający z aut firmowych, to już gromadzone punkty karne mogą obecnie zaboleć pracodawców.

To jednak nie koniec zmian istotnych dla kierowców. Teraz ci, którzy nagminnie łamią przepisy, zapłacą podwójnie. Z recydywą mamy do czynienia wtedy, kiedy kierowca w ciągu dwóch lat popełnia to samo wykroczenie drogowe więcej niż raz. Jednak podwójna wysokość mandatu obowiązuje za wybrane, zdaniem ustawodawcy, najbardziej niebezpieczne wykroczenia.

Jak to działa w praktyce? Jeżeli kierowca np. przekroczył prędkość o 40 km/h i zapłacił 800 zł mandatu oraz dostał 10 punktów karnych, a po roku ponownie przekroczył prędkość, załóżmy że o 50 km/h, zgodnie z taryfikatorem powinien zapłacić 1000 zł i dostać 13 punktów karnych. Ponieważ jednak nie upłynęły jeszcze dwa lata od poprzedniego przekroczenia prędkości, zapłaci on podwójnie, czyli nie 1000, a 2000 zł! Tak samo będzie np. w przypadku wyprzedzania na przejściu dla pieszych lub tuż przed nim. Za pierwszym razem grzywna wyniesie 1500 zł, natomiast jeśli w ciągu dwóch lat kierowca ponownie wyprzedzi w takim miejscu, zapłaci podwójnie, czyli 3000 zł.

WYBRANE KARY ZA PRZEKROCZENIE PRĘDKOŚCI:

  • 31–40 km zapłacimy 1,6 tys. zł
  • 41–50 km zapłacimy 2 tys. zł
  • 51–60 km zapłacimy 3 tys. zł
  • 61–70 km zapłacimy 4 tys. zł
  • 71 km i więcej zapłacimy 5 tys. Zł

WYBRANE KARY ZA INNE WYKROCZENIA:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 1 500 zł, recydywa 3 000 zł
  • Złamanie zakazu wyprzedzania – 1 000 zł, recydywa 2 000 zł
  • Wyprzedzanie na przejściu lub tuż przed nim – 1 500 zł, recydywa 3 000 zł
  • Niezachowanie ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym z następstwem w postaci poszkodowanego pieszego, rowerzysty itp. – 1 500 zł, recydywa 3 000 zł
  • Omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 1 500 zł, recydywa 3 000 zł
  • Wjeżdżanie na torowisko przy zaporach, które są opuszczane, opuszczone lub nie skończyło się ich podnoszenie – 2 000 zł, recydywa 4 000 złWjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle sygnalizatora lub jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – 2 000 zł, recydywa 4 000 zł
  • Prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu lub innego, podobnie działającego środka – 2 500 zł, recydywa 5 000 zł.